بعید است که آموزش حافظه به درمان ADHD و افزایش ضریب هوشی کمک کند

تجزیه و تحلیل تحقیقات نشان می دهد که هیچ مدرکی مبنی بر بهبود عملکرد شناختی کلی برنامه های تمرین حافظه کاری وجود ندارد.

واشنگتن- بر اساس تجزیه و تحلیل تحقیقاتی منتشر شده توسط انجمن روانشناسی آمریکا، آموزش حافظه کاری (working memory) بعید است درمان موثری برای کودکانی باشد که از اختلالاتی مانند کمبود توجه/بیش فعالی یا نارساخوانی رنج می برند. علاوه بر این، به نظر می رسد وظایف آموزش حافظه تأثیر محدودی بر بزرگسالان سالم و کودکانی دارد که به دنبال پیشرفت بهتر در مدرسه یا بهبود مهارت های شناختی خود هستند.

دکتر مونیکا ملبی-لروگ، نویسنده اصلی این مطالعه، گفت: موفقیت برنامه های تمرین حافظه فعال اغلب بر این ایده استوار است که می توانید با استفاده از آزمایش های حافظه تکراری، مغز خود را برای عملکرد بهتر تمرین دهید، درست مانند وزنه زدن که باعث ایجاد توده عضلانی می شود. با این حال، این تجزیه و تحلیل نشان می دهد که صرفاً بارگیری مغز با تمرینات آموزشی منجر به عملکرد بهتر خارج از وظایف ارائه شده در این آزمون ها نمی شود.

حافظه کاری افراد را قادر می‌سازد تا کارهایی را که در دست دارند انجام دهند و به مغز اجازه می‌دهد اطلاعات مربوطه را به طور موقت حفظ کند. وظایف تقویت حافظه کاری معمولاً شامل تلاش برای به خاطر سپردن اطلاعات ارائه شده به افراد در حین انجام فعالیت های مزاحم است. به عنوان مثال، شرکت کنندگان ممکن است با یک سری اعداد یک به یک روی صفحه کامپیوتر نمایش داده شوند. رایانه یک رقم جدید ارائه می دهد و سپس از شرکت کنندگان می خواهد که شماره قبل را بلافاصله فراخوانی کنند. نسخه‌های سخت‌تر ممکن است از شرکت‌کنندگان بخواهد که به یاد بیاورند که چه عددی دو، سه یا چهار رقم قبل ظاهر شده است.

در این متاآنالیز، محققان دانشگاه اسلو و دانشگاه کالج لندن ۲۳ مطالعه بررسی شده را با ۳۰ مقایسه مختلف از گروه هایی که معیارهای آنها را برآورده می کردند، مورد بررسی قرار دادند. این مطالعات، کارآزمایی‌ها یا آزمایش‌های تصادفی‌سازی و کنترل‌شده، دارای نوعی درمان حافظه فعال و یک گروه کنترل بودند. این مطالعات شامل طیف گسترده ای از شرکت کنندگان، از جمله کودکان خردسال، کودکان مبتلا به اختلالات شناختی، مانند ADHD و بزرگسالان سالم بود. بیشتر مطالعات در ۱۰ سال گذشته منتشر شده است.

به طور کلی، آموزش حافظه کاری عملکرد در وظایف مربوط به خود آموزش را بهبود بخشید، اما تأثیری بر عملکرد شناختی عمومی تر مانند مهارت های کلامی، توجه، خواندن یا حساب نداشت. Melby-Lervåg می‌گوید: «به عبارت دیگر، آموزش ممکن است به شما کمک کند حافظه کوتاه‌مدت خود را زمانی که مربوط به کار انجام شده در آموزش است، بهبود بخشید، اما مشکلات خواندن را بهبود نمی‌بخشد یا به شما کمک نمی‌کند در مدرسه توجه بیشتری داشته باشید.

در سال‌های اخیر، چندین برنامه آموزشی تجاری مبتنی بر رایانه توسعه یافته‌اند و به نظر می‌رسد برای دانش‌آموزانی که از ADHD، نارساخوانی، اختلالات زبانی، عملکرد تحصیلی ضعیف یا مسائل دیگر رنج می‌برند، مفید باشد. برخی حتی ادعا می کنند که ضریب هوشی افراد را افزایش می دهند. این مطالعه گفت که این برنامه ها به طور گسترده در سراسر جهان در مدارس و کلینیک ها مورد استفاده قرار می گیرند و بیشتر شامل وظایفی است که در آن به شرکت کنندگان تست های حافظه زیادی داده می شود که به گونه ای چالش برانگیز طراحی شده اند.

Melby-Lervåg می گوید: «در پرتو چنین شواهدی، توجیه استفاده از برنامه های آموزشی حافظه فعال در رابطه با درمان اختلالات خواندن و زبان بسیار دشوار به نظر می رسد. «یافته‌های ما همچنین درباره این ادعا که آموزش حافظه فعال در بهبود توانایی‌های شناختی و پیشرفت تحصیلی مؤثر است، تردید جدی ایجاد می‌کند.»

مقاله:   «آیا آموزش حافظه کاری مؤثر است؟ بررسی فرا تحلیلی، مونیکا ملبی-لروگ، دکترا، دانشگاه اسلو. چارلز هولم، دکترای دانشگاه کالج لندن و دانشگاه اسلو. روانشناسی رشد ، جلد. ۴۹، شماره ۲

منبع: Apa

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

  1. سلام وقتتون بخیر. ببخشید چطور میتونم وسواس مطالعاتی رو از اختلال نقص توجه افتراق بدم؟؟؟ واقعا فلج شده زندگیم…😞😞 توی شرایط بدی هستم…
    🙏🏻🙏🏻🙏🏻

    1. تفاوت های کلیدی بین وسواس مطالعه و ADHD:

      افکار مزاحم: افراد مبتلا به وسواس مطالعه افکار مزاحم و ناخواسته ای در مورد مطالعه دارند، در حالی که افراد مبتلا به ADHD این افکار را ندارند.
      نیاز به کمال: افراد مبتلا به وسواس مطالعه نیاز شدیدی به کمال دارند، در حالی که افراد مبتلا به ADHD این نیاز را ندارند.
      اجتناب از مطالعه: افراد مبتلا به وسواس مطالعه ممکن است از مطالعه اجتناب کنند، در حالی که افراد مبتلا به ADHD به طور کلی از مطالعه اجتناب نمی کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا