کارل گوستاو یونگ

کارل یونگ (متولد ۲۶ ژوئیه ۱۸۷۵، کسویل، سوئیس – درگذشته ۶ ژوئن ۱۹۶۱، کوسناخت) روانشناس و روانپزشک سوئیسی که روانشناسی تحلیلی را پایه گذاری کرد که از برخی جنبه ها پاسخی به روانکاوی زیگموند فروید بود. یونگ مفاهیم شخصیت برونگرا و درونگرا، کهن الگوها و ناخودآگاه جمعی را مطرح و توسعه داد. آثار او در روانپزشکی و مطالعه دین و فلسفه، ادبیات و زمینه‌های مرتبط تأثیرگذار بوده است.

اوایل زندگی و حرفه

یونگ(آلمانی: Carl Gustav Jung) فرزند یک زبان شناس و کشیش بود. کودکی او اگرچه با تخیل قوی همراه بود، اما او فردی تنها بود و از همان سنین پایین رفتار والدین و معلمان خود را مشاهده می کرد و سعی می کرد آن را حل و فصل کند. همچنین او همواره نگران از دست دادن ایمان پدرش به دین بود و سعی کرد تجربه خود از خدا را با او در میان بگذارد.

پدر یونگ در بسیاری از جهات مردی مهربان و بردبار بود، اما او و پسرش موفق به درک یکدیگر نشدند. یونگ به نظر می رسید که قرار است وزیر شود، زیرا از هر دو طرف خانواده تعداد زیادی روحانی وجود داشت.

در نوجوانی، یونگ به فلسفه علاقه مند شد و به طور گسترده ای مطالعه کرد. این علاقه، همراه با ناامیدی های دوران کودکی او، او را از سنت های سرسخت خانوادگی رها کرد و به مطالعه پزشکی سوق داد. او در دانشگاه های بازل (۱۸۹۵-۱۹۰۰) و زوریخ (MD، ۱۹۰۲) دانشجو بود.

یونگ خوش شانس بود که در سال ۱۹۰۰ به کادر درمان آسایشگاه بورگ‌هولزلی (Burghölzli) دانشگاه زوریخ پیوست. این آسایشگاه تحت مدیریت اوجین بلویلر (Eugen Bleuler) بود، که علاقه های روانشناختی او مطالعات کلاسیک بیماری های روانی را که امروزه مورد بررسی قرار می گیرند، آغاز کرده بود.

در بورگ‌هولزلی، یونگ با موفقیت چشمگیری شروع به استفاده از آزمایش های ارتباطی کرد که توسط محققان قبلی آغاز شده بود. او به ویژه به پاسخ های عجیب و غیر منطقی بیماران به کلمات محرک علاقه مند بود.

یونگ دریافت که این پاسخ ها ناشی از گروه های ارتباطی با بار عاطفی هستند که از آگاهی به دلیل محتوای ناخوشایند، غیراخلاقی (برای آنها) و اغلب جنسی آنها، برداشته شده اند. او از اصطلاح معروف “پیچیده” برای توصیف چنین شرایطی استفاده کرد.

ارتباط با فروید

تحقیقات یونگ در زمینه روانپزشکی او را به عنوان یک روانپزشک مشهور بین المللی معرفی کرد. یافته های یونگ بسیاری از ایده های فروید را تأیید کرد و این امر باعث شد که یونگ برای مدت پنج سال (بین ۱۹۰۷ و ۱۹۱۲) با فروید همکاری نزدیک داشته باشد. یونگ سمت های مهمی در جنبش روانکاوی داشت و به عنوان جانشین احتمالی فروید تصور می شد.

یونگ و فروید
ارتباط یونگ و فروید

با این حال، همکاری این دو به دلیل دلایلی از جمله اختلاف نظرهای فکری به پایان رسید. یونگ عمدتاً با اصرار فروید بر پایه های جنسی عصبی اختلاف داشت. این اختلاف جدی در سال ۱۹۱۲ با انتشار کتاب Wandlungen und Symbole der Libido (روانشناسی ناخودآگاه، ۱۹۱۶) یونگ رخ داد که با بسیاری از ایده های فروید مخالف بود.

اگرچه یونگ در سال ۱۹۱۱ به عنوان رئیس جامعه بین المللی روانکاوی انتخاب شد، اما در سال ۱۹۱۴ از این جامعه استعفا داد.

دستاوردها

اولین دستاورد یونگ، تمایز بین دو طبقه از مردم بر اساس نوع نگرش بود: برونگراها و درونگراها. او سپس چهار عملکرد ذهن را تشخیص داد: تفکر، احساس، حس، و شهود. یکی یا چند مورد از این عملکردها در هر فرد غالب است. نتایج این مطالعه در کتاب Psychologische Typen (1921؛ Psychological Types، ۱۹۲۳) گنجانده شده است. دانش گسترده یونگ در این کتاب به خوبی آشکار شد، همانطور که در روانشناسی ناخودآگاه نیز همان گونه بود.

پس از جدایی از فروید

از کودکی، یونگ رویاهای بسیار درخشان و فانتزی های قدرتمندی داشت که با شدت غیرمعمولی توسعه یافته بود. پس از جدایی او از فروید، او به طور عمدی اجازه داد این جنبه از خود دوباره عمل کند و به جنبه غیرمنطقی طبیعت خود آزادی بیان داد.

در عین حال، او این جنبه را علمی مطالعه کرد و با جزئیات دقیقی از تجربیات عجیب خود یادداشت تهیه کرد. او بعدها این نظریه را توسعه داد که این تجربیات از منطقه ای از ذهن سرچشمه می گیرند که او آن را ناخودآگاه جمعی می نامید. او معتقد بود که این ناخودآگاه جمعی توسط همه به اشتراک گذاشته می شود.

این مفهوم بسیار مورد بحث با نظریه ای از آرکتایپ ها ترکیب شد که یونگ آن را به عنوان بنیادی برای مطالعه روانشناسی دین در نظر داشت. به گفته یونگ، آرکتایپ ها الگوهای غریزی هستند، دارای شخصیت جهانی هستند و در رفتار و تصاویر بیان می شوند.

شخصیت روان درمانی یونگ

علاوه بر توسعه روشهای جدید روان درمانی، یونگ اهمیت تازه ای به سنت به اصطلاح هرمیتیک داد. او معتقد بود که دین مسیحی بخشی از یک فرآیند تاریخی لازم برای توسعه آگاهی است.

یونگ همچنین فکر می کرد که جنبش های بدعت گذار، از گنوستیک شروع می شوند و در کیمیاگری پایان می یابند، تجلیات عناصر آرکتایپ ناخودآگاه هستند که به طور کافی در اشکال اصلی مسیحیت بیان نشده اند.

او به ویژه تحت تأثیر این یافته بود که نمادهای شبیه کیمیاگری اغلب در رویاهای مدرن و فانتزی ها یافت می شوند.

یونگ فکر می کرد که کیمیاگران نوع یک کتابچه راهنمای ناخودآگاه جمعی را ساخته اند. او در ۴ مورد از ۱۸ جلدی که مجموعه آثار او را تشکیل می دهند، به این موضوع پرداخت.

تاثیر مطالعات تاریخی یونگ در زمینه روان درمانی

مطالعات تاریخی یونگ به او کمک کرد تا در زمینه روان درمانی میانسالان و سالخوردگان پیشگام شود، به ویژه کسانی که احساس می کردند زندگی آنها معنای خود را از دست داده است. او به آنها کمک کرد تا جایگاه زندگی خود را در سلسله مراتب تاریخ درک کنند.

بیشتر این بیماران اعتقادات مذهبی خود را از دست داده بودند. یونگ دریافت که اگر بتوانند اسطوره خود را که در رویا و تخیل بیان می شود، کشف کنند، شخصیتهای کاملتری خواهند شد. او این فرایند را فردیت نامید.

در سالهای بعد، یونگ به عنوان استاد روانشناسی در دانشگاه پلی تکنیک فدرال در زوریخ (۱۹۳۳-۱۹۴۱) و استاد روانشناسی پزشکی در دانشگاه بازل (۱۹۴۳) منصوب شد. تجربه شخصی او، ادامه تمرین روان درمانی و دانش گسترده تاریخی او، او را در موقعیتی منحصر به فرد قرار داد تا به رویدادهای جاری نظر دهد.

از سال ۱۹۱۸، یونگ شروع به فکر کرد که آلمان موقعیت ویژه ای در اروپا دارد. بنابراین، انقلاب نازی برای او بسیار مهم بود. او نظرات زیادی را بیان کرد که برخی از آنها به اشتباه به عنوان همدرد نازی شناخته شد. یونگ تا سن ۸۵ سالگی زندگی کرد.

کتاب های کارل گوستاو یونگ

  • مجموعه آثار سی.جی. یونگ، ترجمه R.F.C. Hull، ۲۰ جلد، چاپ دوم (۱۹۶۶-۱۹۷۹)
    • مجموعه معتبر انگلیسی تمام نوشته های منتشر شده یونگ
    • شامل کتاب «روانشناسی ناخودآگاه» در فرم ویرایش شده به عنوان «نمادهای تحول»
  • Über die Psychologie der Dementia Praecox (1907؛ روانشناسی دمنشی پروکس)
    • اولین کتاب یونگ، که در مورد روانشناسی شیزوفرنی است
  • Versuch einer Darstellung der psychoanalytischen Theorie (1913؛ نظریه روانکاوی)
    • نقدی بر نظریه روانکاوی زیگموند فروید
  • مجموعه مقالات در روانشناسی تحلیلی (۱۹۱۶)
    • مجموعه ای از مقالات که یونگ در آن نظریه های خود را در مورد روانشناسی تحلیلی توسعه داد
  • دو مقاله در روانشناسی تحلیلی (۱۹۲۸)
  • مجموعه ای از دو مقاله که در آن یونگ نظریه های خود را در مورد ناخودآگاه جمعی و آرکتایپ ها توسعه داد
  • مرد مدرن در جستجوی روح (۱۹۳۳)
    • مجموعه ای از مقالات که موضوعاتی از تجزیه و تحلیل رویا و ادبیات تا روانشناسی دین را در بر می گیرد
  • روانشناسی و دین (۱۹۳۸)
    • بررسی نقش مذهب در زندگی انسان
  • Psychologie und Alchemie (1944 ؛ روانشناسی و کیمیاگری)
    • بررسی نمادهای کیمیاگری و معنای آنها برای روانشناسی
  • Aion: Untersuchungen zur Symbolgeschichte (1951؛ Aion: تحقیقات در پدیدارشناسی خود)
    • بررسی ماهیت خود و نمادهای مرتبط با آن
  • Erinnerungen, Träume, Gedanken (1962؛ خاطرات، رویاها، بازتاب ها)
    • زندگینامه ای جذاب که تا حدی توسط خود یونگ نوشته شده و تا حدی هم توسط منشی او ضبط شده است

فکت ها

چند فکت جالب در مورد کارل گوستاو یونگ

  • یونگ علاقه زیادی به رویاها داشت و آنها را منبع مهمی برای درک ناخودآگاه می دانست. او معتقد بود که رویاها می توانند پیام هایی از ناخودآگاه جمعی باشند، که منبع مشترک نمادها و آرکتایپ ها در همه فرهنگ ها است.
  • یونگ همچنین علاقه زیادی به روانشناسی دین داشت و معتقد بود که دین می تواند نقش مهمی در رشد شخصی ایفا کند. او معتقد بود که دین می تواند به افراد کمک کند تا با ناخودآگاه خود ارتباط برقرار کنند و معنای زندگی خود را پیدا کنند.
  • یونگ در طول زندگی خود با افراد برجسته زیادی ملاقات کرد، از جمله زیگموند فروید، ماریا مونته سوری، و آلبرت اینشتین. او همچنین به عنوان یک مشاور برای افراد مشهوری مانند دیوید لیوینگستون و تئودور روزولت خدمت کرد.
  • یونگ نظریه های خود را در مورد روانشناسی تحلیلی در کتاب های متعددی منتشر کرد، از جمله “روانشناسی ناخودآگاه” (۱۹۱۲)، “دو مقاله در روانشناسی تحلیلی” (۱۹۲۸)، و “مرد مدرن در جستجوی روح” (۱۹۳۳).

فکت جالب در مورد زندگی شخصی یونگ

  • یونگ در خانواده ای ثروتمند به دنیا آمد و در زوریخ، سوئیس بزرگ شد. او پدرش را در سن ۱۴ سالگی از دست داد و این رویداد تأثیر عمیقی بر او گذاشت.
  • یونگ در دانشگاه زوریخ در رشته پزشکی تحصیل کرد و در سال ۱۹۰۵ دکترای خود را دریافت کرد. او سپس در بیمارستان زوریخ به عنوان روانپزشک کار کرد.
  • یونگ در سال ۱۹۰۷ با اما رابینگ ازدواج کرد. آنها چهار فرزند داشتند.
  • یونگ در سال ۱۹۶۱ در سن ۸۵ سالگی در زوریخ درگذشت.

منبع:

https://www.britannica.com/topic/Martin-Luther-King-Jr-1929-68-2229053

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا