آیا مشکل من هستم؟ ۶ نشانه یک فرد با ویژگی‌های سمی

درک نشانه‌های رفتارهای سمی، مانند کنترلگری و عدم مسئولیت‌پذیری، می‌تواند به شما کمک کند تا روش‌های مثبتی را برای بهبود روابط خود با دیگران و خودتان پیدا کنید.

آیا تا به حال از خودتان پرسیده‌اید که “مشکل من هستم؟” مسائلی در روابط شما به‌طور مداوم به‌هم می‌خورد؟ اگر چنین است، ممکن است این بدان معنا باشد که شما دارای ویژگی‌های سمی هستید.

فردی با ویژگی‌های سمی می‌تواند در زندگی اطرافیانش باعث ایجاد تنش و اختلافات زیادی شود. اما راه‌هایی برای ارزیابی این رفتارها و تغییر آنها وجود دارد که می‌تواند به بهبود زندگی شما و روابط شما با اطرافیان شما کمک کند. درک نشانه‌های سمی می‌تواند به شما در شناسایی رفتارهای سمی کمک کند.

برخی از نشانه‌های رفتارهای سمی

۱. اجتناب از گفتگو در بحث ها

فردی که رفتار سمی از خود نشان می دهد ممکن است علاقه ای به درگیر شدن در بحث های مهم نداشته باشد. به دلیل این امر، مسائل اغلب حل نشده باقی می مانند.

اگر نمی توانید از بحث و گفتگو در مورد موضوع اجتناب کنید، ممکن است متوجه شوید که به روش هایی روی می آورید که باعث می شود طرف مقابل احساس عدم اطمینان بیشتری نسبت به خود داشته باشد.

۲. عدم مسئولیت پذیری

ممکن است قبول اشتباهات خود برای شما دشوار باشد و هر کمبودی را که دارید به دیگران نسبت دهید. اگر نتوانید به این فکر کنید که چگونه رفتارهای شما ممکن است باعث ایجاد مشکلات شود، این می تواند رشد شخصی شما را تحت تأثیر قرار دهد.

تحقیقات نشان داده است که فکر کردن در مورد تصمیمات خود می تواند به شما کمک کند تا بهتر خودتان را بشناسید.

۳. امتناع از عذرخواهی

اگر رفتاری سمی دارید، ممکن است دروغ بگویید تا خود را قربانی نشان دهید یا تقصیر را به گردن دیگران بیندازید. حتی اگر اشتباه کرده باشید، ممکن است از عذرخواهی خودداری کنید، که می تواند باعث شود اطرافیانتان از شما دور شوند.

اگر با مشکلی مواجه شوید، ممکن است از انتقادات اطرافیان حالت تدافعی بگیرید و ناراحت شوید. رفتارهای سمی همچنین باعث می شود که به نظرات دیگران گوش ندهید، که منجر به عدم عذرخواهی در مواقع ضروری می شود.

۴. کنترل کردن دیگران

رفتار سمی می تواند شامل کنترل کردن دیگران برای منافع شخصی و قدرت باشد. افرادی که این کار را انجام می دهند ممکن است دروغ بگویند، اغراق کنند یا اطلاعات را پنهان کنند تا دیگران را وادار کنند کاری را که می خواهند انجام دهند. آنها همچنین ممکن است از توهین، شوخی با حساسیت های دیگران یا محروم کردن آنها از محبت استفاده کنند تا آنها را تحت کنترل خود نگه دارند.

یک شکل دیگر از کنترل کردن که ممکن است استفاده شود، گازلایتینگ است که زمانی اتفاق می افتد که کسی سعی می کند دیگری را به شک در واقعیت خود بیندازد. اگر ویژگی های سمی دارید، ممکن است کاری کنید که باعث شود دیگران به خود و تجربیات شخصی خود بی اعتماد شوند.


۵. عدم احترام به مرزها

عدم احترام به مرزها می تواند بر احساس امنیت و اعتماد یک فرد تأثیر بگذارد. اگر ویژگی های سمی دارید، ممکن است نیازهای دیگران را نادیده بگیرید یا متوجه شوید که در رویدادهای مهم زندگی آنها برایتان هیچ اهمیتی ندارد.

اگر نمی خواهید نیازهای دیگران را برآورده کنید، این می تواند بر رابطه شما با کسانی که به آنها اهمیت می دهید تأثیر بگذارد.

۶. بی ثباتی

همه گاهی اوقات کارهایی می کنند که بعداً پشیمان می شوند. اما اگر به طور مکرر کارهای غیرقابل پیش بینی انجام می دهید، ممکن است دیگران شما را دوست نداشته باشند.

اگر نمی توانید به قول های خود عمل کنید، ممکن است دیگران به شما اعتماد نکنند. اگر همیشه رفتارهای عجیب و غریب دارید، ممکن است دیگران فکر کنند که شما دیوانه هستید.

زنان به دلیل رفتارهای غیرقابل پیش بینی بیشتر مورد قضاوت قرار می گیرند.

مسئولیت رفتارتان را بر عهده بگیرید
مسئولیت اشتباه خود را بر عهده بگیرید

اگر «مشکل شما هستید» چه باید کرد؟

اگر متوجه شدید که ویژگی های سمی دارید، می توانید اقداماتی برای تغییرخود انجام دهید. یک تغییر مثبت، روابط شما با نزدیکان و آشنایانتان را بهبود خواهد بخشید. برخی از مواردی که می توانید در نظر بگیرید عبارتند از:

بهبود سلامت روان شما

اگر متوجه شدید که رفتارهای نامطلوب بر سلامت روان شما و روابط شما با دیگران تأثیر می گذارد، انجام تمرینات آگاهی، مانند تنفس عمیق و مراقبه، را در نظر بگیرید.

همچنین ممکن است نیاز باشد با یک متخصص بهداشت روان (روان شناس یا روانپزشک) صحبت کنید، که به شما در رفع افکار، احساسات و رفتارهای ناسالم کمک کند.

عذرخواهی از صمیم قلب

وقتی کاری انجام می دهید که نیاز به عذرخواهی دارد، در نظر بگیرید که بلافاصله معذرت خواهی کنید.

Becca Smith، LPC و مدیر کل کلینیک در Basepoint Academy، پیشنهاد می دهد:

“اگر اشتباهی کردید، به آن اعتراف کنید و عذرخواهی کنید. نشان دهید که مایل هستید مسئولیت اعمال خود را بر عهده بگیرید و از بازخورد دیگران استقبال کنید.”

عذرخواهی از صمیم قلب، سمیت موقعیت را کاهش می دهد و به شما کمک می کند تا خاطرات مثبت بیشتری با شخص مقابل ایجاد کنید. همچنین به دیگران نشان می دهد که شما در حال کار بر روی خود هستید.

احترام گذاشتن به مرزها

اگر گاهی اوقات حد مرزها را نقض می کنید، بهتر است بر احترام گذاشتن به آنها تلاش کنید. همچنین می توانید از خود بپرسید که اگر کاری انجام دادید یا سخنی گفتید، شخص مقابل ممکن است چه احساسی پیدا کند. پرسیدن این سوال از خود به شما کمک می کند که در این ارتباط ملاحظه کارتر شوید .

مرزهای شخصی

مرزهای شخصی تعیین می کنند که چه چیزی مناسب و چه چیزی نامناسب است. آنها به ما کمک می کنند تا احساس امنیت و احترام داشته باشیم. همه افراد مرزهای شخصی مختلفی دارند. برخی از مرزهای رایج شامل:

  • احترام به حریم خصوصی شخصی
  • عدم توهین یا انتقاد
  • عدم دخالت در امور شخصی دیگران
  • اجازه دادن به دیگران برای نه گفتن
  • عدم فشار آوردن به دیگران برای انجام کاری که نمی خواهند

پذیرش مسئولیت

به جای سرزنش دیگران برای اشتباهات خود، می توانید حتی اگر برایتان ناراحت کننده باشد، مسئولیت را بر عهده بگیرید. همه اشتباه می کنند و مقصر کردن دیگران می تواند شما را بدتر از زمانی که اشتباه خود را پذیرفتید نشان دهد.

لارن ناراپاردی، متخصص روابط، می گوید:

“یکی از مهم ترین کارهایی که باید برای تغییر انجام دهی این است که قبول کنی که اشتباه کردی و به دیگران بگویی که متاسفی.”

پذیرش مسئولیت اغلب سخت است، اما مهم است. این به دیگران نشان می دهد که تو فردی مسئولیت پذیر هستی که می خواهد تغییر کند.

سخن آخر

سمی بودن برای خیلی از افراد انتخاب نیست و خود آن‌ها به این رفتارها آگاهی ندارند. بعضی از صفات سمی حتی آگاهانه و عمدی نیست. به‌علاوه افراد سمی ذاتا بد نیستند. همه ما در حال تغییر و رشد هستیم و این افراد نیز می‌توانند با انگیزه و تلاش تغییر کنند. برای بسیاری از افراد صفات و رفتارهای سمی یک مکانیزم مقابله‌ای برای محافظت از خود است. ارزش انسان به انسان بودن است و نمی‌توان بر اساس چند ویژگی، افراد را قضاوت کرد.

منبع

https://psychcentral.com/relationships/maybe-the-problem-is-you#recap

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا