فواید روانشناختی شوخ طبعی در محل کار

آیا طنز می تواند محیط کار را بهتر کند؟

محیط کار اغلب باعث ایجاد استرس می‌شود. برای کاهش فشار کار چه کاری می‌توان انجام داد؟ شوخی و خنده یکی از راه‌حل‌ها است.

تاثیرات خنده بر سلامت

طنز و خنده مزایای جسمی و روانی زیادی برای افراد دارد. به عنوان مثال، خنده سطح هورمون استرس کورتیزول را کاهش می‌دهد و می‌تواند هورمون «احساس خوب» دوپامین را افزایش دهد. جالب اینجاست در حالی که یک کودک می‌تواند تا ۳۰۰ بار در روز بخندد، یک فرد ۴۰ ساله بالغ تنها حدود ۴ بار در روز می‌خندد. جای تعجب نیست که استرس در محل کار موجب چنین مشکلی شود.

شوخی و خنده در محل کار می تواند تأثیرات مثبتی بر نحوه درک فرد داشته باشد و باعث ایجاد روابط اجتماعی مثبت تر در محل کار شود. به عنوان مثال، تحقیقات نشان داده است که افراد شوخ طبع و شاد، به عنوان افرادی شایسته تر و قابل اعتمادتر ارزیابی می شوند. از طرفی خنده باعث ترشح اکسی توسین می شود که باعث پیوند اجتماعی و افزایش اعتماد می شود. خنده مشترک می تواند باعث ایجاد حس نزدیکی و همدلی بیشتر بین همکاران شود.

هشدار: از نوع صحیح شوخی استفاده کنید!

شوخی می تواند خوب یا بد باشد. شوخی های خوب در محل کار باعث می شوند که افراد با هم بهتر ارتباط برقرار کنند و احساس بهتری داشته باشند و معمولاً این نوع از شوخی و طنز در مورد چیزهایی است که همه می توانند با آن ارتباط برقرار کنند، مانند موقعیت های زندگی روزمره.

به عنوان مثال، شوخی کمدین جری سینفیلد در مورد والدینش که مجبور شدند به فلوریدا نقل مکان کنند، یک شوخی خوب است زیرا همه می توانند با موقعیتی که او توصیف می کند، ارتباط برقرار کنند.

شوخی های بد در محل کار خوب نیستند. این شوخی ها می توانند باعث ناراحتی و عصبانیت افراد شوند. شوخی های تهاجمی زمانی است که کسی همکارش را مسخره می کند و شوخی های خودشکنانه زمانی است که کسی خودش را تحقیر می کند. هر دو نوع این شوخی ها می توانند به روابط آسیب برسانند و کار کردن با هم را دشوار کند. بهتر است بدانید شوخی حد و اندازه دارد و شوخی در محل کار باید محترمانه باشد و نباید به تمسخر یا توهین به دیگران تبدیل شود.

به جای آن، سعی کنید از شوخی های خوب استفاده کنید که افراد را خوشحال می کند و احساس خوبی به آنها می دهند. این نوع شوخی ها می تواند به ایجاد یک محیط کار مثبت تر و سازنده تر کمک کند.

شوخی و خنده در محل کار
فواید خنده در محل کار

نحوه استفاده از طنز در محل کار

در اینجا چند دستورالعمل برای افزایش استفاده از شوخی در محل کار و حفظ آن به صورت مثبت و سازنده آورده شده است.

از طنز مثبت استفاده کنید

شوخی خود را سرشار از شادمانی و پیوند اجتماعی نگه دارید. هرگز از طنز پرخاشگرانه استفاده نکنید یا جوک هایی که دیگران ممکن است توهین آمیز یا بی ادبانه بدانند، نگویید.

شوخی کردن را تشویق کنید

بسیاری از افراد از گفتن جوک خودداری می‌کنند زیرا نگران این هستند که شوخی آنها خنده‌دار نباشد یا باعث ناراحتی دیگران شود. با این حال، مهم است که یاد بگیریم که شوخی کردن بخشی از ارتباط اجتماعی طبیعی است و مردم عموماً از شوخی‌های خوب استقبال می‌کنند.

خودتان را به یک کمدین تبدیل نکنید

هدف این نیست که شما باعث شوید همکارانتان از خنده غش کنند، بلکه ایجاد یک محیطی است که در آن صمیمیت و روحیه طبیعی و خودجوش کاری بوجود بیاید.

ساده جوک بگویید

از تکنیک misdirection استفاده کنید تا مخاطب خود را غافلگیر کنید. این تکنیک شامل گمراه کردن مخاطب با ارائه اطلاعات نادرست در ابتدا و سپس فاش کردن حقیقت در انتهای جوک است. این روش می‌تواند باعث خنده مخاطب شود، زیرا آنها را غافلگیر می‌کند و باعث می‌شود که انتظارات آنها را زیر پا بگذارد.

حد و اندازه شوخی در محل کار

شوخی در محل کار می‌تواند به ایجاد فضایی دوستانه و صمیمی کمک کند. با این حال، مهم است که حد و اندازه شوخی را در محل کار رعایت کنید. شوخی‌هایی که توهین‌آمیز، تبعیض‌آمیز یا تحریک‌آمیز باشند، می‌توانند باعث ایجاد تنش و ناراحتی در محیط کار شوند.

در اینجا چند نکته برای رعایت حد و اندازه شوخی در محل کار آورده شده است:

  • قبل از شوخی کردن، شرایط را بسنجید. اگر در یک جلسه رسمی هستید، بهتر است از شوخی کردن خودداری کنید.
  • به مخاطب خود توجه داشته باشید. اگر می‌دانید که کسی به موضوع خاصی حساس است، بهتر است از شوخی کردن در مورد آن موضوع خودداری کنید.
  • از شوخی‌های شخصی پرهیز کنید. شوخی‌هایی که در مورد خصوصیات شخصی افراد هستند، می‌توانند توهین‌آمیز باشند.
  • اگر کسی از شوخی شما ناراحت شد، عذرخواهی کنید. مهم است که بتوانید به مرزهای دیگران احترام بگذارید.

در اینجا چند نمونه از شوخی‌هایی که می‌توانند در محل کار مناسب باشند آورده شده است:

  • شوخی‌های سبک و بی‌ضرر که باعث خنده و شادی می‌شوند.
  • شوخی‌هایی که بر روی نقاط مشترک و مشترکات افراد تمرکز می‌کنند.
  • شوخی‌هایی که به عنوان یک ابزار برای شکستن یخ و ایجاد فضایی صمیمی استفاده می‌شوند.

نتیجه

سعی کنید کمی شوخی و خنده را در محل کار خود اضافه کنید. در نهایت مشاهده خواهید کرد که این باعث می شود که همه احساس استرس کمتری داشته باشند و شما رابطه بهتری با همکاران خود داشته باشید.

منبع

Aaker, J., & Bagdonas, N. (2021). Humor, seriously. Why humor is a secret weapon in business and life. Baker & Taylor

Bitterly, T.B., Brooks, A.W., & Schweitzer, M.E. (2017). Risky business: When humor increase and decreases status. Journal of Personality and Social Psychology, 112(3), 431.

Gerloff, P. (2011). You’re not laughing enough, and that’s no joke. Psychology Today blogpost.

Kirsch, C. (2023). Laughing at work: Underestanding the benefits of workplace humor and how to cultivate more of it. Senior thesis. Claremont McKenna College.Morereferences

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا