راهکارهای موثر برای کاهش تنهایی

در حین برداشتن گام‌هایی برای برقراری ارتباط، با خودتان صادق باشید.

در دنیا، بحران سلامت عمومی رو به افزایش است، یکی از مهمترین دلایل بحران سلامت روان آن تنهایی است. این بحران افراد جوان و سالخورده را به یک اندازه تحت تأثیر قرار می دهد و ممکن است به دلایل مختلفی وجود داشته باشد.

امروزه علت اصلی افزایش تنهایی احتمالاً به نحوه برقراری ارتباط و عملکرد ما در محیط اجتماعی مرتبط است. محل زندگی، شرایط زندگی، وضعیت سلامت جسمانی و روانی، عملکرد فردی مغز، ژنتیک و خانواده، تجربیات اولیه کودکی، محیط مدرسه یا محل کار شما و نحوه استفاده از اشکال ارتباط دیجیتال مربوط است. که همه موارد ذکر شده می توانند در “چرایی” تنهایی نقش مهمی داشته باشند.

تنهایی، بیماری خاموش

تنهایی به چه معناست؟ به طور کلی،یک احساس انسانی است که برای هر فرد پیچیده و منحصر به فرد است و چیزی در زمینه ی تماس و تعامل انسانی از زندگی کم است و احساس خوبی به شما نمی دهد. مردم در هر سنی و به هر دلیلی می توانند احساس انزوا کنند.  تنهایی به طور قابل توجهی خطر بیماری قلبی، حمله قلبی، اختلال شناختی، زوال عقل و مرگ زودرس را افزایش می دهد.

برخی از دلایل تنهایی عبارتند از:

·         تغییرات در زندگی، مانند بازنشستگی، طلاق یا مرگ عزیزان

·         عوامل اجتماعی، مانند کمبود ارتباطات اجتماعی یا انزوای جغرافیایی

·         عوامل روانشناختی، مانند افسردگی یا اضطراب

یک متاآنالیز با بررسی بیش از ۸۰ مطالعه ، نتیجه گرفت که تنهایی یکی از عوامل مهم در افزایش افسردگی است. از طرف دیگر، افرادی که دچار افسردگی مزمن و اختلال دوقطبی هستند، بیش از افراد عادی از تنهایی رنج می برند.

انزوای اجتماعی می توانند باعث کاهش تعامل اجتماعی شوند. این امر می تواند منجر به کاهش فعالیت مغز و در نهایت به زوال شناختی شود.از سوی دیگر، زوال شناختی می تواند باعث کاهش توانایی فرد در برقراری ارتباط و تعامل اجتماعی شود. این امر می تواند منجر به انزوای اجتماعی بیشتر و در نهایت منجر به تنهایی بیشتر شود.

چگونه این اتفاق می افتد؟

هر درمان واقعی برای تنهایی باید بر اساس شرایط زندگی و سبک زندگی شما باشد. آیا به این دلیل احساس تنهایی می کنید که روابط اجتماعی کمی دارید یا هیچ دوست خوبی ندارید ؟ پیدا کردن دوستان و ایجاد رابطه دوستی جدید برای شما دشوار است؟ آیا به دنبال یک رابطه عاشقانه هستید؟ در مورد خانواده چطور؟ با اعضای خانواده خود بیگانه هستید؟ خانواده خود را از دست داده اید، یا احساس می کنید اعضای خانوادیتان از نظر عاطفی با شما خیلی دور هستند؟ احساسات تنهایی شما ممکن است ریشه های عمیقی داشته باشد، که ناشی از ترس یا بی اعتمادی به دیگران بر اساس تجربیات گذشته است.

Andrea Matthews روانشناس فراشخصی و شناختی (LPC، NCC)، معتقد است که اولین قدم در راه رسیدن به روابط سالم، با یافتن خود واقعی آغاز می شود. او از مثال درختی استفاده می کند که بسیاری از طوفان ها را پشت سر گذاشته و شاخه هایی را در باد شدید و زیر وزن برف سنگین از دست داده است، اما هنوز دارای ریشه ای قوی و سالم است. آن ریشه، خود واقعی شما است، بخشی از شما که از طوفان زندگی جان سالم به در برده است . آنجاست که باید خود واقعیتان را کشف کنید و از آن برای پرورش خودتان استفاده کنید.

blank
تنهایی، سایه‌ای که بر سلامت روان ما می‌افتد

آیا شما تنها هستید، از نظر اجتماعی منزوی هستید؟

در اینجا به تعریف و درک تفاوت بین تنهایی و انزوای اجتماعی می پردازیم . وقتی تنها هستید ، احساس تنهایی می کنید و می خواهید تماس بیشتری با اعضای خانواده یا دوستان داشته باشید. وقتی انزوای اجتماعی را تجربه می کنید، با خانواده یا دوستانتان ارتباط محدودی دارید و یا هیچ ارتباطی ندارید زیرا شبکه اجتماعی شما بسیار کوچک است و یا اصلا وجود ندارد.

فناوری می تواند به افرادی که احساس تنهایی می کنند کمک کند.شبکه های اجتماعی، واقعیت مجازی و ربات ها می توانند با ایجاد ارتباط با دیگران، احساس تنهایی را کاهش دهند. فناوری همچنین می تواند به سالمندان و افراد دورافتاده کمک کند تا با خانواده و دوستان خود در ارتباط باشند.البته، تنهایی همیشه بد نیست. برخی از افراد ترجیح می دهند تنها باشند و این انتخاب آنهاست.

در اینجا چند مثال از نحوه استفاده از فناوری برای کاهش تنهایی آورده شده است

  • استفاده از شبکه های اجتماعی برای ارتباط با دوستان و خانواده
  • استفاده از واقعیت مجازی برای شرکت در فعالیت های اجتماعی مجازی
  • استفاده از ربات ها برای برقراری ارتباط با دیگران

البته، مهم است که از فناوری به طور سالم استفاده کنید. استفاده بیش از حد از فناوری می تواند منجر به انزوای اجتماعی بیشتر شود.

چند نکته برای استفاده سالم از فناوری برای کاهش تنهایی آورده ایم

  • از فناوری برای ارتباط با افراد واقعی استفاده کنید.
  • از فناوری برای شرکت در فعالیت های اجتماعی واقعی استفاده کنید.
  • از فناوری برای یادگیری مهارت های جدید و گسترش دایره دوستان خود استفاده کنید.

۱۰مورد برای کمک به کاهش تنهایی

تنهایی احساسی پیچیده است که عوامل مختلفی می تواند باعث آن گردد. هیچ راه حلی برای همه وجود ندارد، اما برخی از رویکردها می توانند به کاهش احساس تنهایی کمک کنند.

برای تنها نماندن به موارد زیر عمل کنید:

  • برای کاهش تنهایی، باید زندگی واقعی خود را داشته باشید.

این بدان معناست که کارهایی را انجام دهید که از آنها لذت می برید و با افرادی ارتباط برقرار کنید که با آنها احساس راحتی می کنید.

  • خودتان را بپذیرید و از خودتان مراقبت کنید.

این کار به شما کمک می کند تا احساس اعتماد به نفس و ارزشمندی کنید.

  • از افرادی که به شما اهمیت نمی دهند دور شوید.

زمان خود را با افرادی بگذرانید که از بودن در کنار شما خوشحال می شوند.

  • یک حیوان خانگی بگیرید.

تحقیقات نشان می دهد که داشتن حیوان خانگی می تواند به کاهش تنهایی کمک کند.

  • از کمک حرفه ای استفاده کنید.

اگر احساس تنهایی شما مداوم است، یک متخصص سلامت روان می تواند به شما کمک کند تا مشکل را ریشه یابی کنید و راه حل هایی برای آن پیدا کنید.

  • لطفاً مردم را راضی نکنید.

اگر همیشه سعی کنید دیگران را راضی کنید، نمی‌توانید زندگی صادقانه‌ای داشته باشید. باید به خواسته‌های خود اهمیت دهید و کارهایی را انجام دهید که برای شما مهم هستند.

  • رفتار سمی دیگران را تحمل نکنید.

افرادی که رفتار سمی دارند، می‌توانند زندگی شما را خراب کنند. اگر کسی در زندگیتان رفتار سمی دارد، باید از او دوری کنید.

  • خود را با تعریف دیگران از خود تعریف نکنید.

مهم نیست که دیگران شما را چگونه می‌بینند. شما فردی منحصر به فرد هستید و باید خودتان را بپذیرید.

  • زندگی اجتماعی خود را با دیگران مقایسه نکنید.

شبکه‌های اجتماعی اغلب تصویری غیرواقعی از زندگی مردم ارائه می‌دهند. نباید زندگی خود را با دیگران مقایسه کنید.

  • وقتی کاری که انجام می‌دهید به شما کمک نمی‌کند احساس ارتباط و هدفمندی بیشتری داشته باشید، از امتحان کردن چیز جدید تردید نکنید.

اگر از کاری که انجام می‌دهید لذت نمی‌برید، باید آن را تغییر دهید. کارهای جدیدی را امتحان کنید تا کاری را پیدا کنید که برای شما مناسب باشد.

نتیجه گیری

اگر احساس تنهایی می کنید، لطفاً بدانید که تنها نیستید. راه هایی برای مقابله با این مشکل وجود دارد. با اتخاذ این رویکردها، می توانید به ایجاد یک زندگی شادتر و سالم تر کمک کنید که در آن احساس تنهایی کمتری دارید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا