روانشناسی سبک زندگی

سبک زندگی (lifestyle) چیست؟

سبک زندگی، روش زندگی کردن است. این به معنای نحوه گذراندن زندگی روزمره ماست. همه انسان ها تلاش می کنند تا سبک زندگی خوبی داشته باشند. این مقاله به سبک زندگی از منظر روانشناسی خواهد پرداخت.

سبک زندگی روشی برای انتقال تفاوت ها، علایق و رفتارهای ماست. این یک روش زندگی است که بیانگر نظرات و نگرش های ماست. اصطلاح “سبک زندگی” توسط آلفرد آدلر، روانشناس اتریشی، مطرح شد. او در کتاب خود به نام “مورد خانم R” در سال ۱۹۲۹ به چگونگی تأثیرگذاری دوران کودکی بر سبک زندگی بزرگسالی اشاره کرد.

سبک زندگی ترکیبی از عوامل واقعی و انتزاعی است. عوامل واقعی شامل مشخصات جمعیتی مانند محل سکونت است. به عنوان مثال، سبک زندگی در یک کلانشهر با یک روستا متفاوت است. عوامل انتزاعی شامل ترجیحات، دیدگاه ها و ارزش های شخصی می شود.

انواع سبک های زندگی

سبک های زندگی را می توان در دسته بندی های مختلف طبقه بندی کرد. ما می توانیم بر اساس سبک زندگی خود را متمایز کنیم. حتی داشتن بیش از یک سبک زندگی نیز امکان پذیر است. سبک های زندگی می توانند بر اساس فرهنگ، کار و ترجیحات شما شکل بگیرند. در زیر به برخی از انواع لایف استایل اشاره شده است:

۱. سبک زندگی فعال

اگر برونگرا هستید، این سبک زندگی برای شما مناسب است. سبک زندگی فعال شامل ورزش، معاشرت و انجام کاری است که دوست دارید. این احساس خوبی به شما می دهد. این مسئله به این معنی نیست که باید تمام روز را صرف کارهای مولد کنید. اگر انرژی دارید، بهترین استفاده را از آن ببرید.

۲. سبک زندگی سالم

ممکن است برخی افراد سبک زندگی سالم را با سبک زندگی فعال اشتباه بگیرند. سبک زندگی سالم شامل خوردن غذاهای مغذی است. شما از غذاهای آماده و پرچرب اجتناب می کنید. برای فعال نگه داشتن بدن خود، رژیم غذایی مناسب و مقوی دارید که به شما انرژی می دهد. سبک زندگی سالم اولین قدم برای رسیدن به یک سبک زندگی فعال است.

۳. سبک زندگی انفرادی

افرادی که تمایل به تنهایی دارند، به این سبک گرایش پیدا می کنند. آنها از بسیاری جهات مستقل هستند. این افراد دوست دارند به تنهایی درآمد کسب کنند، سفر کنند، غذا بخورند و غیره. این کار آنها را مسئولیت پذیرتر می کند. در این نوع سبک زندگی، از آنجایی که کسی شما را قضاوت نمی کند، می توانید به هر آنچه می خواهید برسید.

این در مورد داشتن انضباط شخصی برای کار کردن است. شما تحت کنترل هیچ کس نیستید. سبک زندگی انفرادی به عنوان یک سبک زندگی آزاد شناخته می شود.

۴. سبک زندگی روستایی

سبک زندگی روستایی در روستاها دنبال می شود. فعالیت های روزانه این افراد شامل کارهای مرتبط با کشاورزی و دامداری است. آنها در طبیعت زندگی می کنند. این شیوه زندگی آرامی است. برخی افراد بدون تجملات و موقعیت اجتماعی، از زندگی با این سبک راضی تر هستند.

۵. سبک زندگی شهری

سبک زندگی شهری بیشتر در شهرها متمرکز شده است. این یک سبک زندگی سریع است. افرادی که دوست دارند چیزهای مختلف را کشف کنند، این نوع سبک زندگی را دوست دارند. زندگی شهری اغلب سخت اما هیجان انگیز است. سبک زندگی شهری اهداف مادی بیشتری را برای شما به ارمغان می آورد.

مردم در این سبک زندگی برای رسیدن به دستاوردهای بیشتر تلاش می کنند. اگر به دنبال یک زندگی سریع و هیجان انگیز هستید، این سبک زندگی برای شما مناسب است.

۶. سبک زندگی عشایری

عشایر کسی است که از جایی به جای دیگر سرگردان است. مردم باستان آسیای میانه این سبک زندگی را داشتند. آنها با اسب های خود در اطراف حرکت می کردند. سبک زندگی عشایری دلبستگی به چیزی را ندارد. با حرکت از مکانی به مکان دیگر، با آن راحت هستید. بسیاری از مردم با این نوع سبک زندگی ارتباط برقرار نمی کنند زیرا اکثر ما به امنیت و ثبات نیاز داریم.

۷. سبک زندگی بوهمی

این یک سبک زندگی هنری است. سبک زندگی بوهمی نیز به عنوان یک سبک زندگی معنوی در نظر گرفته می شود. این نوع سبک زندگی شما را به سفر و ماجراجویی تشویق می کند. به آرزوهای موسیقیایی شما جامه عمل می پوشاند.

۸. سبک زندگی دیجیتال

بیشتر ما نیمی از روز خود را در این سبک زندگی سپری می کنیم. با گذشت زمان، مردم بیشتر و بیشتر به سمت دیجیتال شدن پیش می روند. خوب یا بد بودن سبک زندگی دیجیتال جای بحث دارد.

می دانیم که سبک زندگی دیجیتال می تواند به طرق مختلف به ما کمک کند. با استفاده از تکنولوژی های موجود می توانید با افراد بیشتری نسبت به دنیای واقعی ارتباط برقرار کنید. می توانید فرصت های بیشتری نسبت به دنیای واقعی داشته باشید. با این حال، سبک زندگی دیجیتال می تواند اثرات مضری نیز داشته باشد.

مزایای یک سبک زندگی خوب:

مهم نیست سبک زندگی شما چیست، برخی ویژگی ها، یک سبک زندگی خوب را تعریف می کنند. صرف نظر از سبکی که انتخاب می کنید، داشتن یک سبک زندگی خوب برای سلامتی شما مفید است. برخی از ویژگی های یک سبک زندگی خوب عبارتند از:

۱- نگرش مثبت:

دنیای امروز بسیار سریع است. مهم است که ردیابی کنیم زمان ما صرف چه کارهایی می شود. باید روی چیزهایی تمرکز کنیم که ارزش زندگی ما را بالا می برند. نگرشی که نسبت به دنیا داریم نشان دهنده شخصیت ما است. دیدگاه های مثبت و منفی به خودمان بستگی دارد. اگر یک دیدگاه منحصر به فرد و مثبت داشته باشیم، رشد خواهیم کرد.

۲- مهربان باشید:

برای مهربان بودن به کسی نیازی به پول ندارید. داشتن یک سبک زندگی خوب به شما احساس خوبی می دهد و با توجه به حال خود با دیگران رفتار خواهید کرد. این ویژگی شما را به عنوان یک فرد آرام و خونسرد نشان می دهد.

۳- شاد باشید:

سطحی از خوشبختی که با انتخاب درست سبک زندگی به دست می آورید، قابل مقایسه با هیچ چیز دیگری نیست. سبک زندگی خوب به شما کمک می کند تا در مدرسه، روابط، کار، جمع های دوستانه و غیره عملکرد خوبی داشته باشید. این باعث می شود احساس خوبی داشته باشید. همانطور که می گویند، خوشبختی یک مقصد نیست، بلکه سفری است؛ و یک سبک زندگی خوب، سفری به سمت خوشبختی است.

انواع مختلف سبک زندگی
سبک زندگی فعال

اهمیت سبک زندگی در برنامه ریزی شغلی:

مطابقت دادن سبک زندگی با شغل، موفقیت بزرگی در آینده شغلی شما به ارمغان می آورد. هر شغلی به یک سبک زندگی خاص نیاز دارد. شما باید گزینه های مختلف را بررسی کنید و ببینید کدام سبک زندگی با شما سازگار است. درک “طراحی سبک زندگی” به حل این مشکل کمک می کند.

طراحی سبک زندگی مفهومی است که به شما امکان می دهد برنامه‌ای را مشخص کنید و زمان مشخصی را برای استراحت اختصاص دهید. اگر آموزش ریاضی ندیده باشید، احتمالا سبک زندگی تکنولوژی برای شما دشوار خواهد بود. این مورد نمونه ای از عدم تناسب بین سبک زندگی و مهارت ها است. شرایط مطلوب خود را یادداشت کنید و سپس سبک زندگی مورد نظرتان را انتخاب کنید.

نتیجه گیری:

داشتن یک سبک زندگی خوب برای رشد ما مهم است. سبک زندگی نشان دهنده نظرات و نگرش های ما است. این یک روش زندگی است که ترکیبی از عوامل واقعی و انتزاعی است. عوامل واقعی شامل شاخص های جمعیتی می شود. سبک زندگی در یک کلانشهر با یک روستا متفاوت است.

عوامل انتزاعی شامل ترجیحات، دیدگاه ها و ارزش های شخصی می شود. هر اتفاقی که در اطراف ما می افتد تحت تاثیر آن قرار می گیرد. مهم نیست چه نوع سبک زندگی دارید، مهم این است که با شما سازگار باشد. سبک زندگی شما نشان دهنده شخصیت و آینده شماست. بنابراین، سبک زندگی خوبی داشته باشید و زندگی خود را به طور کامل و با رضایت سپری کنید.

منبع:

https://unacademy.com/content/cbse-class-12/study-material/psychology/lifestyle-psychology/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا